Domů / Nezařazené / Cvičební jednotka

Cvičební jednotka

Cvičební jednotka je soubor cviků sestavených určitým způsobem a prováděných v jednom časovém úseku. Mohou se provádět individuálně nebo v kolektivu.

Základní schéma zahrnuje úvod, průpravu, hlavní část a závěr. U srdečně nemocných zahrnují ještě kontrolní měření tepové frekvence před i po cvičení. Je sledována podle potřeby i během aktivity.

Existují 2 nejpoužívanější typy cvičební skladby:

  • Typ 1- obsahuje úvod, vynechává průpravu, pokračuje hlavní částí a končí závěrem. je to nejjednodušší, nejčastěji používaný typ
  • Typ 2- obsahuje úvod, průpravu, na kterou navazuje uvolnění, dále hlavní část a závěr

Ve cvičevní jednotce typu 1 opakuje nemocný jednotlivé cviky převážně 8x. Volné vydýchání představují čtyři mírné dechové cviky. Typu 2 je vhodné „uvolnění“ vyplnit procvičením plosky nohy, nártu, zápěstí a ostatních drobných kloubů, nejvhodněji v sedu na lavičce.

K dlouhodobému zlepšení výkonnosti jsou nutné cviky jednotky aerobního dynamického vytrvalostního charakteru po dobu minimálně 15 minut

ÚVOD- zahřívací část

  • Představuje přípravu na cvičení
  • Může se skládat z chůze, protahování nebo krátké rozcvičky
  • Vyvarujeme se větší dynamické zátěži!!!
  • Měla by trvat 10-15 minut
  • Pacient by neměl být unavený ani zpocený
  • Měl by se cítit příjemně

Hlavní část

  • Dynamická část aerobního tréninku (tj. využívajícího aerobního metabolismu-kyslíku)
  • Optimum trvání mezi 15-30 minutami
  • Jde o cvičení v rytmu hudby, moderní výcvik na trenažérech nebo tzv. cirkulující trénink, kdy pacient střídá různá stanoviště (běhátko, stepper, rotoped atd.)
  • Důležitá self-monitorace srdeční frekvence (pacient si sleduje vlastní puls)- v 6. , 15. a 30. minutě, pacient by neměl překračovat svůj individuálně stanovenou tréninkovou tepovou frekvenci TTF

Zde je jednoduché schéma s cviky, které se hodí k vyplnění hlavního bloku:

Cvičební jednotka

Cvičební jednotka

Cvičební jednotka

Cvičební jednotka

Cvičební jednotka

  • Cvičební jednotkaNa závěr je vhodné vydýchání a následná relaxace
  • Trvá 5-10 minut
  • Dochází k tělesnému i psychickému uvolnění
  • Získáváme výchozí tepovou frekvenci
  • Je dobré relaxovat s klidnější hudbou
  • Po 10 minutách relaxace mohou následovat některé procedury jako masáže, vodoléčebné procedury event. uhličité koupele a další pasivní procedury, které urychlí regeneraci svalstva
  • Srdeční frekvence (puls) by se měla po 5 minutách vrátit k hodnotám klidovým

Cvičební jednotka

O Makawiel

Shlédněte také

Frekvence cvičení

Frekvence cvičení Za minimální vhodnou frekvenci se považuje jedna cvičební jednotka 3x týdně, lepší varianty …