Domů / Doporučujeme / Rádi sportujete? Víme, v čem vám bude užitečná kloubní výživa

Rádi sportujete? Víme, v čem vám bude užitečná kloubní výživa

Není pravda, že kloubní výživa patří jen do života seniorů. Náš pohybový aparát potřebuje neustále doplňovat vitamíny a minerály, a to zhruba od 30 let. O to víc v případě, že se věnujete sportům a plánujete si užívat aktivní život.

Roli hraje tvorba kolagenu i hospodaření s vápníkem

Pokud bychom byli zedníci, kolagen bychom nazvali maltou a vápník stavebním kamenem našeho pohybového aparátu. Kolagen je součástí pojivých tkání, chrupavek, šlach, ale i kostí. Tělo si ho vytváří samo, ale jeho produkce je na vrcholu s příchodem dospělosti a po třicítce už začíná klesat. To ovlivňuje i stav pohybového aparátu.

Zastavme se také u vápníku: díky němu máme pevné a odolné kosti a zuby. Dá se říct, že čím jsme starší, tím víc bychom se měli starat o dostatečný příjem vápníku. U žen pak přichází zlom v čase menopauzy – hormonální změny negativně ovlivní i ukládání vápníku do kostí, takže je důležité o váš pohybový aparát pečovat skutečně pečlivě, a začít s tím včas.

Fyzická aktivita přiměje tělo spotřebovávat více živin

A je to přirozené. Při vyšší zátěži má organismus vyšší nároky. Platí to jak pro tělesnou aktivitu, tak i pro duševní zátěž v podobě stresu. Stoupá spotřeba minerálů i vitamínů, proto je dobré je doplňovat u všech, kteří se věnují nějakému sportu – byť jen rekreačně.

Pozor – spotřeba živin je vyšší také u kuřáků!

Co všechno může kloubní výživa obsahovat?

Z minerálů do ní rozhodně patří hořčík a vápník z mořských zdrojů. Pokud jde o vitamíny, nejdůležitější je vitamín D3, který pomáhá ukládat vápník do kostí, a také vitamín C, jenž podporuje tvorbu kolagenu v těle. A vězte, že dobrou věc uděláte současně i pro svou imunitu!

Kloubní výživa by měla obsahovat také kolagen II. typu. Jak jsme zmínili, po třicítce jeho vlastní tvorba klesá. Podpořte ji vitamínem C, a také samotný kolagen svému pohybovému aparátu dodávejte. Kolagen může pocházet z více zdrojů – za nejméně užitečné platí vepřový kolagen, skvělý je naopak hovězí a rybí kolagen. Vždy se snažte zvolit hydrolyzovaný kolagen. Je předem naštěpený, což znamená, že je pro náš organismus jednodušší ho trávit a využít.

Pro koho je kloubní výživa určena?

Určitě nejen pro seniory, jak vyzní z většiny reklam. Všichni, kdo rádi sportují, nebo mají fyzicky náročnější zaměstnání (což může být i sedavé zaměstnání, při kterém trpí páteř), zatěžují svůj pohybový aparát a je dobré mu na oplátku dopřát kloubní výživu. Produktivní věk se totiž neustále zvyšuje, a každý si chce užívat života bez pohybového omezení. Na to je však potřeba myslet už o několik let dřív!

Kloubní výživa má smysl už po třicítce. U sportujících lidí pravidelně, u těch s malou fyzickou aktivitou třeba jen párkrát týdně. Nezapomeňte, že vitamíny a minerály, které kloubní výživa obsahuje, jsou prospěšné i pro celkové zdraví a v běžném jídelníčku jich často nemáme dostatek.

Shlédněte také

Domácí péče poskytuje pacientům mnoho pozitivních aspektů

Domácí zdravotní péče je speciální formou péče, která je poskytována lidem v jejich domácím prostředí. Tento …